آروین شتاب مجری سیستم های امنیتی

آروین شتاب

برای آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات ما اینجا را کلیک کنید.
آغاز جستجو

رنج وسیع داینامیکی -WDR Wide Dynamic Range

پارامتر WDR به شدت حتی برای کاربر حرفه ای گیج کننده می باشد ، چراکه استاندارد واقعی برای این پارامتر وجود ندارد .

مورد اول- WDR چیست؟

توانایی تولید تصویر با کیفیت بالا در طیف وسیع سطوح نوری ضروری می باشد. برای مثال، در تصویر زیر مرکز تصویر به واسطه ی نور خورشید در پشت شخص خیلی روشن است، در حالی که دو سمت راهرو تصویر تیره تر می باشد.( دیوار سیاه روبروی دوربین تیره تر می باشد ).

WDR می تواند یک تفاوت بزرگ در صحنه ها با سطوح نوری متفاوت ایجاد کند. برای مثال شخصی که در جلوی درب قرار دارد، دوربین با WDR واقعی به طور واضح چهره شخص را نشان می دهد در حالی که در حالت بدون WDR این طور نیست .

مورد دوم – چالش های دوربین با WDR

دوربین های معمولی به دلیل وابستگی به نورهای یکنواخت با رنج وسیع نوری مشکل دارند.درحالی که دوربین ها برای تولید تصویر نیاز به نور دارند .

اگر شما صحنه ای با نور کافی داشته باشید ، مشکلی نیست. دوربین به سادگی سایز آیریز یا سرعت شاتر خود را برای دریافت نور مناسب، تنظیم خواهد کرد.

به هر حال اگر صحنه رنج وسیعی از نور داشته باشد، دوربین یک چالش بزرگ دارد . اگر این محدودیت در میزان نور برای بهینه سازی مناطق روشن باشد، مناطق با نور کم خیلی تاریک خواهند شد.به هر حال، اگر این انتخاب روش متضاد ، برای مناطقی با نور کم بهینه شود، سمت روشن از بین خواهد رفت.تصویر زیر این را نشان می دهد.

مورد سوم: اندازه گیری WDR

سطوح نوری در یک صحنه مسئله بسیار مهمی است. واحد اندازه گیری WDR دسیبل می باشد (۵۸ یا ۱۱۳ دسیبل) .

متاسفانه، این اندازه گیریها استاندارد نیستند و امکان دارد واقعی نباشند. بدتر این است که هر تولیدکننده سطوح مختلفی از WDR را معرفی میکند. (جدول ادامه مقاله را ببینید)

در حالی که اندازه گیری دسی بل به تنهایی کمی پیچیده می باشد، تولیدکنندگان بر اساس یک سناریو آزمایشات خاصی را انجام میدهند. یک چارت با اسکیل خاکستری  با سایه های متعدد از سفید به سیاه .

مورد چهارم : تفسیر مشخصات WDR

شما نباید هرگز به تولیدکنندگان اعتماد کنید و بطور مستقل اعتبار دهید. به هر حال چندین پارامتر برای بررسی وجود دارد:

الف-نرخ WDR هفتاد دسی بل یا کمتر تقریبا همیشه به معنای این است که دوربین WDR واقعی ندارد .

ب-نرخ WDR واقعی بالای ۱۰۰ دسی بل می باشد، اما همیشگی نیست. این یعنی از چندین سطح نور دهی واقعی پشتیبانی می کند. در مقابل، تولیدکنندگان در انتخاب مقداری که می خواهند آزاد هستند.

ج-برخی تولیدکنندگان در نرخ دسی بل کمی محافظه کار هستند. برای مثال ، سونی لیست تعداد زیادی از دوربین هایی با WDR واقعی با ۹۰ دسی بل دارد . این به معنای بدتر بودن محصول به نسبت ۱۲۰ یا ۱۳۰ دسی بلی نیست .

د-در سالهای گذشته ، ما تولیدکنندگان زیادی با ۱۳۰ تا ۱۴۰ دسی بلی هم داشته ایم.

مورد پنجم : روش جایگزین

در تست ها ، ما یک روش جهانی و واقعی را گسترش می دهیم که چگونه WDR در یک صحنه را اندازه گیری می کنیم. با استفاده از لوکس متر، ما روشن ترین و تیره ترین نقاط هر صحنه را ضبط می کنیم.. نسبت این دو مورد چگونگی به چالش کشیدن صحنه است.

نرخ WDR حدودا ۶٫۵ برابر می باشد، با باز شدن درب در ۱۳۰۰ لوکس و سمت دیوار حدود ۲۰۰ لوکس می باشد.حتی با روش ما نیز شما نیاز خواهید داشت به اندازه گیری، که می تواند بوسیله یک لوکس متر  با ۱۰۰ تا ۱۵۰دلار اندازه گیری شود. فقط مطمئن باشید موقعی که نور بیشترین مقدار است این کار را انجام دهید زیرا در طول روز نور تغییر و جابجا خواهد شد .

مورد ششم: رزولوشن و WDR

به طور کلی برای رزولوشن های بالا، WDR تصویر را بهتر می کند. افزایش تعداد پیکسل ها کمک می کند تصویر جزییات بیشتر حتی در مناطق تاریک تر/ روشن تر داشته باشد. مثال :

بدترین عملکرد برای دوربین SD می باشد، حتی اگرچه WDR واقعی استفاده شود. دوربین ۵ مگاپیکسلی بدون WDR به سادگی آنرا نابود می کند زیرا جزییات بیشتری را ضبط می کند. نهایتا، دوربین های HD با WDR واقعی بهترین عملکرد را دارند.

نکته این است که WDR با چندین نوردهی بطور کلی همیشه برای صحنه هایی با داینامیک زیاد پیشنهاد می شود.به هر حال با تمام شرابط یکسان ، یک دوربین بدون WDR  با رزولوشن بالاتر ممکن است از یک مدل با رزولشن پایین تر بهتر باشد.

 

مورد هفتم: پیاده سازی با WDR  / درست یا غلط؟

از چالشهای اصلی برای WDR تنظیمات تصویر در هر دو منطقه تاریک و روشن است. متداول ترین راهکار قابل اعتماد، استفاده از نور دهی چندگانه و ترکیب آنها با محصولات با کیفیت برای تصویر بهتر می باشد. ضبط با نوردهی کم در مناطق روشن ، ضبط با نور دهی بالا در مناطق تاریک .

تصویر زیر را ببینید :

ما ترجیح میدهیم دوربین هایی با WDR با استفاده از نوردهی چند گانه،را بررسی کنیم که این کافی نیست. تعداد نور استفاده شده و تکنیک های پردازش تصویر می تواند متفاوت باشد.

مورد هشتم: سطوح نوردهی در نور کم

WDR چند سطحی بدترین عملکرد در نور کم را دارد. معمولا شاتر را می توان برای چندین سطح نور تنظیم کرد. به هر حال ، موقع تاریکی ، شاتر کندتر بوده و تولید یک تصویر روشن تر می کند.در شب برای عملکرد در نور کم مطمئن شوید که WDR  غیر فعال می شود. برخی از دوربین ها بطور اتوماتیک این کار را انجام میدهند، برخی بطور دستی تنظیم می شوند و چند گزینه ندارند.

مورد نهم : تکنیک های WDR غیر واقعی

دو روش دیگر شبه WDR می باشد که اغلب توسط تولیدکنندگان ادعا شده است که جایگزین WDR و قرار گرفتن در معرض نور می باشند.

الف-جبران نور پس زمینه:
BLC ، یا جبران نور پس زمینه، تنظیمات به سادگی فقط روی یک سطح نور دهی انجام می شود. این در جایی مفید است که شما می خواهید صحنه های مناطق تاریک یا روشن را ضبط کنید و هر دو را نیاز ندارید . با استفاده از BLC شما یک قسمت از صحنه را بهتر از قسمت دیگر خواهید ساخت .

ب- WDR دیجیتالی :

نام هایی مانند Digital WDR / EWDR / electronic WDR در واقع تنظیمات کنتراست در نواحی مختلف صحنه به جای تمام تصاویر می باشد. DWDR ممکن است در برخی صحنه ها به نسبت بهتر باشد، اما هنوز قابل قیاس با WDR واقعی نیست.

 

مورد دهم : تولیدکنندگان WDR واقعی یا بدون WDR

موقعی که یک تولیدکننده یک WDR واقعی را پیشنهاد می دهد، این ورژن عموما عملکرد بهتری در شرایط روشنایی بد به نسبت ورژن بدون WDR ارائه میدهد. این مدل ها به نسبت مدل های بدون WDR گران تر هستند .

برخی از دوربین های تولیدکنندگان با WDR واقعی می باشند، اما رزولوشن بالایی ندارند. این در برخی از رزولوشنهای ۱۰۸۰ به چشم میخورد که رزولوشن افقی با WDR واقعی به نسبت WDR خاموش ، افزایش پیدا می کند.

رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ به جای ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ یا ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ به جای ۲۶۸۸ در ۱۵۲۰ .

مورد یازدهم : تولیدکنندگان WDR

ما لیستی از تولیدکنندگان را اینجا می آوریم که WDR واقعی یا WDR دیجیتالی یا هر دو را دارند.